Sådan kan du få en bedre løberutine

Author

Categories

Share

Er du blevet helt bidt af at løbe og ville du ønske at du kunne komme meget mere afsted, end du er allerede?

Hvis du gerne vil i gang med at løbe for alvor og forbedre dine egne kompetencer, så er det vigtigt at du tager din løbetræning seriøst og skaber en god løberutine. Men det er samtidig også meget vigtigt, at du sørger for at løbe på en sund måde, så din sunde hobby ikke går hen og bliver usund ved for eksempel at give dig skader.

Læs mere her for at se, hvordan du skaber en sund løberutine.

Løb på faste dage – og faste tidspunkter

Hvis du er ligesom alle andre mennesker i denne moderne verden, så har du med garanti et meget pakket skema. Måske kan det virke ret svært at finde tid til at komme afsted og løbe en tur, hvilket hovedsageligt er det der afholder dig fra at gør det.

Hvis du virkelig gerne vil blive bedre til at løbe, så er det vigtigt, at du tager det seriøst. Og det inkluderer at skabe plads til det i sit skema.

Den nemmeste måde at skabe plads i sit skema på er ved at løbe på faste dage om ugen – og eventuelt også gerne faste tidspunkter. På den måde er du helt sikker på, at du altid har tid til at løbe dig en tur, fordi det simpelthen er lagt ind i din faste rutine.

Der er heller ingen der siger, at du behøver at løbe hver dag (medmindre du selvfølgelig gerne vil). Hver anden dag eller blot et par gange i ugen er skam meget sundt og det vil også blive lidt nemmere for dig at kunne håndtere med dit travle skema.

Læg tid af til afslapning

Det passer egentlig meget fint at du ikke kan komme ud og løbe hele tiden eller hver dag. Dine muskler har nemlig brug for afslapningstid – hvilket i motionens verden kaldes for resturationstid. Det er under denne resturationstid, at dine ben kan komme sig igen og reparere på den belastning, som du har udsat dine ben for under din løbetræning.

Din afslapningstid er altså lige så stor en del af din løberutine, som selvom løbetiden er det. Og det er vigtigt at du giver plads til denne tid også.

Du kan også benytte bestemte former for teknikker (og endda teknologiske opfindelser), som kan effektivisere din resturationstid en hel del. Læs mere om mulighederne på sundeben.dk for at lære hvordan du kan forkorte denne afslapningstid bedst muligt.

Sådanne metoder og teknologiske redskaber kan det især være relevante at kende til, hvis du begynder på et tidspunkt at ville løbe endnu mere end du gør i forvejen – for eksempel fordi du gerne vil træne dig op til et langdistanceløb som et maraton. I så fald er det en meget god ide at vide forskellige metoder, så man kan effektivisere sin tid bedst muligt og dermed træne meget mere effektivt.

 

Author

Share