Forbrugerne har flere valg end nogensinde når det kommer til de produkter og tjenester, de køber. Og dette valg slutter ikke, når de underskriver en kontrakt, køber et produkt eller en ydelse. Fastholdelse af kunder er altafgørende for en sund virksomhedsvækst og derfor må du aldrig undervurdere de firmagaver, du giver – uagtet om der er tale om reklamegaver eller almindelige kundegaver.
Men hvordan bekæmper du churn og viser dine kunder, hvor meget du interesserer dig for deres forretning? Udover et fantastisk produkt og fremragende kundeservice er svaret naturligvis gaver.
Er du ikke sikker på, hvor du skal starte? her følger de bedste fremgangsmåder, som hjælper dig med at vælge den perfekte gave hver gang:
- Tilpas dine gaver: Bestil ikke 30 vine på et månedsabonnement og send dem til alle dine kunder – Tænk nu på de 2 personer, der ikke drikker og dem, der flere gange har fortalt dig, hvor meget de kan lide øl.
- Tænk på virksomhedsejernes hobbies og generelle interesser og tilpas dine gaver herefter.
- Overdriv det ikke: Hvis din kunde betaler 5000 pr. År for dit produkt / service, og du sender dem en kaffemaskine til 4000 kr., er der ikke meget forretning i dette.
- Køb gaver ud fra, hvor meget kunden ligger hos dig om året eller om måneden.
- Tænk også på ferier osv: afvis ikke gaver i feriesæsonen. Send gaver i løbet af året, som viser at du påskønner jeres samarbejde. Ved at sende gaver uden for december måned, undgår du at forsvinde i mængden gavekurve.
- Gaver skal bruges til at vise, at du er interesseret i jeres samarbejde alle 12 måneder af året – ikke kun når de skal til årlig regnskabsgennemgang.