En sænket bil er ikke bare sej den er også lækker at køre i

0
3598
blå_bil

Vi kender alle fordommen omkring det at sænke sin bil. Det er kun noget man gør når man er en Brian type, så pimper sin gamle Peugeot 106, med stor lydpotte, hækspoiler. 
Men det er faktisk ikke for at være Brian man skal vælge at sænke sin bil 

Hvorfor så sænke bilen? 

Der findes mange gode grunde og et par enkelte der taler imod, men ikke nok til at det ikke kan anbefales. Hvis du sænker bilen med det rigtige sænkeudstyr, får du en meget bedre styring og følelse af bilen, hvilket faktisk gør bilen mere sikker at køre i. Du får også en hurtigere fornemmelse, da du kommer tættere på jorden. Ulempen ved at sænke bilen, er at affjedringen bliver mindre og derfor kan det være hårdere at køre bilen i længere tid af gangen.  

Hvilke biler kan du bruge sænkeudstyr til? 

Nærmest alle biler kan blive sænket med sænkeudstyr. Så det er lige meget om du har en fiat multipla eller en Honda civic, så kan de sænkes. 

Former for sænkning 

Der findes overordnet set 3 forskellige måder at sænkes sin bil på.
Den første er med et såkaldt sænkningssæt, som er den “billige” løsning af de tre. Det bruges ofte af nogle som ikke har sunket deres bil før og gerne lige vil prøve at sænke den inden de køber en dyre metode. Denne metode giver dog stadig stor komfort og sikkerhed, som de tre andre. 

Den anden metode hedder sportsundervogn. Her køber man et kit, som gør din undervogn ligesom en sportsvogns undervogn. For eksempel arbejder støddæmperne i et sportsundervognskittet meget hurtigere end normale støddæmpere. Derudover er fjedre og støddæmpere afstemt med hinanden. 

Sidste mulighed er at du sænker din bil med et gevindundervogns kit. Det vil sige at du faktisk kan indstille højden på bilen, ligesom du gerne vil have den. Det kan være en fordel hvis du gerne vil have sænket bilen meget om sommeren, og måske slet ikke have den sænket om vinteren, når der er sne og regn på vejen.