Hvordan undgår man at blive øm efter træning?

Author

Categories

Share

Vi har vel næsten alle prøvet det, efter en hård omgang træning, at de muskler man har brugt, er ømme og helt stive i det. Vi vil i denne artikel komme med et par råd til at mindske eller helt undgå stive og ømme muskler når man har trænet. 

Hvorfor får man ømme muskler? 

Når du træner hårdt, så nedbryder du muskelmineraler, hvor kroppen så helt naturligt tænker “hov, der var noget jeg ikke var stærk nok til at klare” så den genopbygger musklerne igen, men denne gang i smule stærkere, så man forhåbentligt kan klare udfordringen næste gang. Det har samme effekt når du så holder pause fra træning, nemlig at kroppen tænker, at der ikke er nogen grund til at være så stærk når man ikke møder noget modstand.
Kroppen bliver dog med tiden bedre og bedre til at opbygge musklerne, så du vil med jævnlig træning få mindre og mindre smerter ved genopbyggelsen af musklerne.  

Hvad kan man gøre for at undgå det? 

Der findes en række metoder man kan bruge for at undgå eller mindske ømme muskler når man har trænet. Du kan blandt andet få nok søvn. Musklerne restituerer nemlig primært når man sover.
Derudover kan massage øge iltningen til musklerne og få fjernet affaldsstofferne i musklerne, som giver stivhed og ømhed. Hvis du ikke lige har en professionel massør ved hånden hver gang du har trænet kan f.eks. recovery boots hjælpe. Man siger at 20 minutter med recovery boots svare til 48 timers normal restitution.
Du kan se mere om recovery boots og andre gode værktøjer til at undgå ømme muskler her 

Hjælper udstrækning på restitutionen?  

Rigtigt mange tager fejl af hvad udstrækning hjælper imod. Mange tror nemlig at grunden til at man strækker ud efter hårdtræning er for at undgå ømme muskler dagen efter. Det har på ingen måde effekt på hvor øm du bliver, udstrækning kan kun hjælpe på at varme muskler op inden træning, for at undgå skader, og det samme efter træning.  

Author

Share